Liefhebbers smullen van Tesla’s Cybercab, beleggers balen van gebrek aan cijfers

Geschreven door eToro's marktanalist Jean-Paul van Oudheusden

- De futuristische Cybercab moet autorijden vijf keer zo goedkoop maken
- Cijfers ontbreken, waardoor beleggen in Tesla een wandeling in het donker is
' - Tesla werkt niet als enige aan een superieure technologie

Autogebruik van 10 uur naar 50 uur per week?

Dat Elon Musk een liefhebber is van science fiction weten we. Hij bewees dat opnieuw tijdens het langverwachte Robotaxi-evenement in Los Angeles gisteravond. Onder de titel “We, Robot” presenteerde hij een Cybercab, een Robovan en een nieuwe versie van de Optimus-robot. De Cybercab is een afgeleide van de Cybertruck, heeft twee deuren, geen stuur en geen pedalen. De eerste exemplaren zouden in 2026 van de band moeten rollen en minder dan $30.000 moeten kosten. Musk haastte zich om erbij te vertellen dat hij zelf vaak te optimistisch is over de tijdslijnen. Het publiek werd enthousiast van het toekomstbeeld dat de zelfsturende Cybercab vijf tot tien keer zo vaak gebruikt zou kunnen worden als een gewone auto en dat eigenaren geld kunnen verdienen door hun auto in te zetten voor vervoer van derden.

Veel beloven, weinig geven…

De toekomstvisie van aanzienlijk goedkopere auto’s is allicht iets wat een grote groep autoliefhebbers aanspreekt. Beleggers werden minder blij van de geboden informatie. Cijfers en tijdslijnen ontbraken en vragen over technische haalbaarheid, goedkeuring door toezichthouders en onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten werden niet beantwoord. Aan het begin van dit jaar daalde het aandeel Tesla met 40% op het vooruitzicht van lagere verkoopcijfers en winstmarges. De koers herstelde volledig in aanloop naar de lancering van de Robotaxi, door Musk aangekondigd als ‘een gebeurtenis waar over 100 jaar nog zal worden gesproken’. Door het gebrek aan kwantitatieve informatie is het goed mogelijk dat het aandeel, dat handelt tegen een ver bovengemiddelde verhouding tussen koers en toekomstige winst van 87x, vandaag bij opening in New York opnieuw een flinke veer zal moeten laten.

Wie ontwikkelt de winnende technologie?

Aanhangers van Musk benadrukken graag dat Tesla niet moet worden gezien als een autofabrikant, maar een voorloper op het gebied van hoogwaardige kunstmatige intelligentie (AI). Voor wie bereid is een langere horizon aan te houden is het niet onwaarschijnlijk dat de technologische vernieuwing op termijn de zelfsturende auto wel degelijk mogelijk zal maken. Een goed voorbeeld om erin te blijven geloven zijn drones, die in de lucht bij hoge snelheden in staat zijn om elkaar te ontwijken. Tesla is echter niet de enige speler op het veld. Het Chinese Baidu , het eveneens Chinese Pony.ai en Waymo, de zelfsturende autotak van Alphabet , zijn op dit moment verder in ontwikkeling. Beleggers in Tesla zullen moeten geloven dat het Musk en zijn team lukt een superieure technologie neer te zetten. Musk was overigens de eerste om te zeggen dat, als je daar niet in gelooft, je beter niet in Tesla kunt beleggen.