Bijdrage door Jean-Paul van Oudheusden
22 januari 2025 – In januari worden mensen uitgedaagd om deel te nemen aan Veganuary, een initiatief waarbij ze een maand lang plantaardig eten. Is deze sector ook interessant voor particuliere beleggers? Ondanks de gestage opmars van plantaardige alternatieven, laat een analyse van beleggingsplatform eToro zien dat beleggers voorzichtig moeten zijn.
eToro’s analyse van de beursprestaties van toonaangevende vegan-aandelen laat zien dat in de afgelopen drie jaar de meeste daarvan in waarde zijn gedaald. Bekende merken als Oatly (-91%) en Beyond Meat (-95%) hebben het zwaar. De analyse toont aan dat vooral deze 'pure play' veganmerken verliezen laten zien, met ook flinke dalingen voor bedrijven als Modern Plant Based Foods (-98%) en Else Nutrition (-98%).
Bedrijven in deze branche die zowel diversifiëren als een sleutelrol vervullen in de toeleveringsketens van andere merken, hebben het aanzienlijk beter gedaan. Zo heeft Ingredion, een erwteneiwit- en zoetstofproducent die zijn producten aan een reeks merken levert, in drie jaar een rendement van 34% behaald.
eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden: “Ondanks de wisselende prestaties tot nu toe is de verwachting dat de wereldwijde veganmarkt de komende tien jaar aanzienlijk zal groeien. Naarmate de concurrentie toeneemt is het voor beleggers zaak om de bedrijven eruit te pikken die op de lange termijn van deze beweging zullen profiteren. Misschien schuilt er wel een kern van waarheid in het oude gezegde ‘de grootste winnaar in een goudkoorts is degene die de schoppen verkoopt’ – of in dit geval het erwteneiwit.”
De analyse toont ook aan dat de meeste vegan-aandelen enorm volatiel zijn geweest. Aandelen in welzijnsgerichte koffiemaker Laird Superfood stegen in 2024 met 691%, terwijl de koersontwikkeling sinds de beursgang en ook over de laatste drie jaar negatief is.
Van Oudheusden voegt toe: “Het is tot nu toe zoeken geweest voor beleggers die willen profiteren van de opmars van veganisme. Wat onze analyse aantoont is dat het correct voorspellen van een sociale trend slechts de helft van de strijd is. Je moet ook in staat zijn om de schommelingen in de aandelenkoersen te doorstaan die ontstaan door zorgen om de winstgevendheid, aangezien veel bedrijven nog steeds zwaar investeren in R&D en marktuitbreiding. Veganisme als mainstream fenomeen is nog relatief recent. In alle groeisectoren zijn er bedrijven te vinden die omhoogschieten als gevolg van de hype. Dat zijn niet altijd de bedrijven die op lange termijn winnen.”