Het Belgische Exmar behoort momenteel tot de aandelen met de hoogste dividendrendementen in Europa. De scheepvaartgroep deed recent nog een order voor de bouw van een nieuw schip, maar moest ook een beursgang in New York uitstellen. Analisten zijn louter positief over het aandeel, waarbij de recent gedaalde koers zorgt voor een hoger opwaarts koerspotentieel.
Net voor de kerstdagen plaatste Exmar nog een order voor de bouw van een tweede FLNG (Floating Liquefied Natural Gas) schip, wat gedaan zal worden door Wison in China. Het FNLG schip zal een capaciteit hebben van 0,6 miljoen ton per jaar en 20.000 m3 aan opslag van LNG.
Dit tweede schip zal naar verwachting in 2017 klaar zijn voor gebruik en Exmar in staat stellen te profiteren van de groeiende FLNG markt. Exmar is een van de eerste bedrijven die hiermee aan de slag is gegaan en daardoor leidend. Recent werd zijn eerste FLNG schip, de Caribbean FLNG, te water gelaten.
Eind september startte Exmar de procedures voor een beursnotering in New York op, maar deze zijn eind november uitgesteld vanwege ongunstige marktomstandigheden.
Exmar is wel nog altijd van plan de beursnotering door te zetten, waarbij het gaat om een zogenoemde MLP (master limited partnership). Dit is een Amerikaanse vennootschapsvorm dat een soort aandeel en obligatie tegelijk is. Zo heeft een MLP een beursnotering, maar wordt een vast rendement geboden.Voor Exmar staan er in totaal 4 adviezen uit en die luiden allemaal ‘kopen’. Hierdoor is de consensus uiteraard bijzonder positief te noemen.
Gemiddeld hanteren de analisten daarbij een koersdoel13,67 euro. Doordat de koers de afgelopen maand is gedaald tot 10,25 euro, levert dit een verwacht rendement op van 33,33%. Daarbij stond de koers van Exmar een jaar geleden nog circa 10% hoger op 11,38 euro.
Tot slot is het interessant om te melden dat Exmar van alle aandelen die in euro’s staan genoteerd met 8,78% een van de hoogste dividendrendementen biedt.