Een ontplofte motor in een Airbus A380 van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas begin november vorig jaar heeft de Britse motorenbouwer
Rolls-Royce tot nu toe 56 miljoen pond gekost. Dat heeft het bedrijf gezegd tijdens de voorstelling van de jaarcijfers, maar experts merken op dat het bijzonder moeilijk is om de gevolgen van het incident op langere termijn in te schatten. Door de kosten van de ontplofte motor daalde de jaarwinst van
Rolls-Royce met 76 procent tot 2,96 miljard dollar.
"De rechtstreekse kosten van het incident zijn gekend," merkt BBC News op. "Maar de huidige afrekening vormt geen definitief beeld van de impact. Het is immers niet mogelijk dat het probleem vliegtuigmaatschappijen de volgende maanden en jaren zullen aanzetten om hun motoren te bestellen bij concurrenten zoals het Amerikaanse
General Electric . De uiteindelijk gevolgen voor
Rolls-Royce kunnen op dit ogenblik dan ook nog niet worden ingeschat."
Rolls-Royce zelf zegt dat een snelle en efficiënte reactie ertoe geleid heeft dat het probleem vlug kon worden geïdentificeerd en verholpen, zodat de Trent-motor binnen een tijdsbestek van enkele weken opnieuw in dienst kon worden genomen. De motorenbouwer heeft het grootste gedeelte van de kosten voor service en ondersteuning betaald en heeft ook een schadevergoeding betaald aan de getroffen klanten, maar zou naar eigen zeggen in de toekomst nog met bescheiden verdere kosten kunnen worden geconfronteerd.
Rolls-Royce zegt de voorbije zestien jaar geen motorenprobleem van die omvang gekend te hebben. Qantas hield zijn zes exemplaren Airbus A30 na het incident verscheidene weken aan de grond.
Express.be