Het gaat goed met het cosmeticabedrijf L’Oreal. In het derde kwartaal van 2021 behaalde het bedrijf een hogere omzet en ook in het huidige kwartaal gaat het goed met het aandeel van het Franse cosmeticamerk.
In het derde kwartaal steeg de omzet met 13,6 procent op jaarbasis naar een bedrag van 8 miljard euro. Vooral de cosmeticakant van L’Oreal kende een sterke groei met maar liefst 28 procent. De groei in Europa bleef echter een beetje achter op die van de Verenigde Staten met 7,5 procent in Europa ten opzichte van bijna 23% in de Verenigde Staten. Afgelopen maand bleek ook dat L’Oreal het meest gezochte en populairste cosmeticamerk is in 25 landen waaronder De VS, Het Verenigd Koninkrijk en Brazilië. Dat zou volgens het rapport vooral komen door de invloed van influencers en de betaalbare producten van de Franse cosmeticalijn. L’Oreal kwam onlangs echter onder vuur in China op de feestdag Singles Day door een reclamestunt die te onduidelijk was. L’Oreal bood hier later hun excuses voor aan.
De maarkt voor verzorgingsproducten en cosmetica maakt sowieso een goede periode door. Er is steeds meer vraag naar goede producten. Dat komt ook doordat naast vrouwen ook steeds meer mannen kiezen voor cosmetica. Dat maakt de markt aanzienlijk groter. Ook verschuift de markt onder mannen sterk, waar het vroeger namelijk vooral ging om verzorgingsproducten voor de baard en het haar, komen er nu steeds meer crèmes voor het gezicht voor mannen en andere uiterlijke producten. Dat komt volgens de cosmeticakenners van AllaboutHer. Overigens zijn niet alleen mannen een nieuwe doelgroep. Ook vrouwen in de menopauze, of mensen die een huidverandering hebben doorgaan door de behandeling van kanker komen nu in beeld voor gezichtsproducten. Cosmeticabedrijven snappen dat de markt niet bestaat uit enkel jonge en slanke vrouwen, maar er allerlei soorten vrouwen en mannen zijn waar de markt zich op kan richten. Het publiek wordt met andere woorden breder en dat legt de bedrijven geen windeieren.
Een andere trend die de markt een stuw geeft zijn de duurzame producten. Cosmetica die niet getest is op dieren of cosmetica die biologische en natuurlijke ingrediënten heeft. De cosmeticamarkt had lange tijd een slecht imago bij mensen die gaven om het milieu, maar door de komst van allerlei milieuvriendelijk producten en productlijnen, wordt ook deze doelgroep steeds beter bediend. Naar verluidt zouden vrouwen in een onderzoek van Organisatieadviesbureau Accenture hebben aangegeven dat ze duurzamere keuzes wilden maken. Zeker 49 procent van de ondervraagden in een enquête gaf aan deze keuzes permanent te willen doorvoeren in hun leven.