Recentelijk zijn er veel bewegingen in de luchtvaartsector. Verschillende maatschappijen zijn zich aan het oriënteren of zij branchegenoten kunnen overnemen. Het Duitse
Lufthansa heeft afgelopen week AUA (Austrian Airlines) overgenomen en British Airways heeft gesprekken lopen met Qantas.
Air France-KLM -
Air France-KLM is overigens ook al vergevorderd met de gesprekken over een overname van Alitalia.
Lufthansa
Lufthansa .jpg align = right>De Duitse luchtvaartmaatschappij heeft een overeenkomst bereikt om het Oostenrijkse maatschappij AUA over te nemen. Met deze acquisitie zal
Lufthansa de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa worden. Deze nieuwe combinatie zal hiermee de plek over nemen van
Air France-KLM -
Air France-KLM , die tot heden de grootste luchtvaartmaatschappij is. Voordat Brussel een akkoord geeft voor de overname zal
Lufthansa eerst 42% van de aandelen van het Oostenrijkse staatsbedrijf kopen. Als er eenmaal een akkoord gegeven is zal het Duitse bedrijf de rest van de aandelen kopen.
Lufthansa heeft evenals
Air France-KLM -
Air France-KLM interesse in het Italiaanse Alitalia. Met de overname op het verlieslijdende AUA hoopt
Lufthansa per jaar ongeveer 40 miljoen euro te gaan besparen.
Hier onder gequoteerd van beide CEO’s:
CEO van
Lufthansa ,
Wolfgang Mayrhuber emphasised the benefits for both airlines and the location: “Europe needs a strong aviation sector. Only by combining our powers can we hope to find an answer to the global challenges currently facing our industry. For European business and Europeans as a whole, it is vitally important that we create an airline alliance consisting of profitably operating airlines. This is the only way we can hope to provide an infrastructure that meets the demands of customers. The consolidation of Lufthansa and Austrian Airlines is another step along this path. It enables us to strengthen our joint competitive position, and makes us the strongest carrier in Europe. Austrian Airlines will be in a position to benefit from the economies of scale, market presence and competitive strength of Lufthansa – whilst at the same time maintaining extensive autonomy in key areas. Integration into our multi-hub system strengthens the product of Austrian Airlines, and can also offer Vienna International Airport good opportunities.
Austrian Airlines CEO, Alfred Ötsch, zei het volgende over de beslissing:
“We are pleased that it has proven possible to reach an agreement between ÖIAG and our alliance partner of many years, Lufthansa . The strategic concept removes our structural weaknesses, such as a lack of international sales strength and disadvantages in purchasing. Together with our own measures, this will enable the almost total retention of our network strength. As a result, the benefits for our customers can be retained. None of this would have been possible (even with a great deal of additional capital) had we tried to go it alone."
British Airways
British Airways heeft onlangs een bod gedaan op Qantas van een bedrag van 3.5 miljard GBP. British Airways heeft ook overname gesprekken met het Spaanse Iberia. De CEO van Qantas geeft aan dat een combinatie van BA en Iberia niet zal samengaan als Qantas en BA gefuseerd zijn.
CEO van Qantas, Alan Joyce zij in zijn eerste publieke commentaar dat hij de acquisitie alleen door ziet gaan als er voor Qantas belangrijke opbrengstenvoordelen en kostenbesparingen worden verzekerd en dat ziet hij nog niet zo snel verzekerd worden. Ook zijn er nog onduidelijkheden of er wel genoeg synergievoordelen te behalen zijn om de deal te rechtvaardigen.
Als de deal door zou gaan dan zal de combinatie van BA en Qantas 71 miljoen passagiers per jaar kunnen vervoeren met een floot van 474 vliegtuigen. Alan Joyce heeft gezegd dat de deal nog een lange weg te gaan heeft en ze nog verkeren in een positie dat er nog significante hindernissen te overbruggen zijn.
Overigens wordt er gezegd dat er absoluut geen garantie gegeven wordt dat de transactie door gaat. De CEO van Qantas vond daarom de lek waarin het nieuws naar buiten is gekomen te voorbarig. De deal komt in een tijd van stijgende consolidatie in de luchtvaartindustrie aangezien de wereldeconomie blijft vertragen.
Air France-KLM – Air France-KLM
De investeringsgroep CAI, die het slechtlopende Alitalia heeft gekocht zijn bijna uit de gesprekken met de luchtvaartmaatschappij
Air France-KLM -
Air France-KLM . De Italiaanse zakenkrant MF heeft laatst geschreven dat de twee partijen woensdag het eens zullen worden over de laatste details, dit overigens zonder vermelding van bronnen.
Air France-KLM –
Air France-KLM zal een volgens de overeenkomst meer dan 20% belang nemen in Alitalia voor 250 miljoen euro. Volgens La Repubblica komt er ook een overeenkomst aan. De huidige topmannen van de twee luchtvaartmaatschappijen zullen elkaar woensdag ontmoeten in Milaan.
Air France-KLM –
Air France-KLM gaat ook zijn aanbod van bestemmingen uitbreiden. Zij zullen komende zomer ook lijndiensten aanbieden naar Calgary. De lijndienst naar Calgary maakt in de jaren 1986 en 1996 ook al uit van het intercontinentale netwerk van
Air France-KLM . Peter Hartman, directeur van
Air France-KLM geeft aan dat deze lijndienst in de plannen past van
Air France-KLM –
Air France-KLM voor de Noord-Amerikaanse markt. Zij werken daar samen met het ’s werelds grootste luchtvaartmaatschappij, die onlangs gevormd is door
Delta Air Lines en Northwest Airlines.
Analisten over de verschillende aandelen
Lufthansa
Met een totaal van 41 adviezen, waarvan er 18 koop-, 15 houd- en 8 verkoopadviezen zijn, heeft
Lufthansa een licht positieve consensus met een rating van 3 van de 5 sterren. De slotkoers van het aandeel stond gisteren op een koers van 10.90 euro, terwijl analisten een gemiddeld koersdoel geven van 13.35 euro.
Laatste 10 analisten
DZ Bank – koopadvies – koersdoel van 23 euro naar 17 euro
Cazenove – houdadvies – geen koersdoel
Goldman Sachs – verkoopadvies – koersdoel van 16.10 euro naar 8.85 euro
Independent Research – koopadvies – koersdoel van 19 euro naar 11 euro
Deutsche Bank – koopadvies – koersdoel van 14.40 euro naar 14 euro
Berenberg – koopadvies – koersdoel van 12 euro
BHF Bank – koopadvies – koersdoel van 21 euro
Morgan Stanley – houdadvies – koersdoel van 14.16 euro naar 14.75 euro
Exane
BNP Paribas – houdadvies – koersdoel van 13.30 euro
Metzler – verkoopadvies – koersdoel van 8 euro
De laatste 10 adviezen bevatten 5 koop-, 3 houd- en 2 verkoopadviezen, wat in lijn ligt met alle adviezen die gegeven zijn. Het gemiddelde koersdoel van de laatste 10 adviezen komt uit op een bedrag van 13.32 euro, wat een miniem verschil is met het gemiddelde koersdoel van alle analisten (13.35 euro).
British Airways
Met een totaal van 25 adviezen, waarvan er 8 koop-, 7 houd- en 10 verkoopadviezen zijn heeft British Airways een licht negatieve consensus met een rating van 2.5 ster van de 5. De slotkoers van het aandeel stond gisteren op een koers van 169.20 GBp, terwijl analisten een gemiddeld koersdoel geven van 211.95 GBp.
Laatste 7 analisten
Oddo Securities – verkoopadvies – koersdoel van 180 GBp naar 130 GBp
Sallander Oppenheim – houdadvies – koersdoel van 281 GBp
NCB Stockbrokers – koopadvies – koersdoel van 185 GBp
EVO Securities – koopadvies – koersdoel van 170 GBp
Independent Research – houdadvies – koersdoel van 203.59 GBp
Deutsche Bank – houdadvies – koersdoel van 268 GBp
Exane
BNP Paribas – verkoopadvies – koersdoel van 120 GBp
De laatste 7 adviezen bevatten 2 koop-, 3 houd- en 2 verkoopadviezen, wat redelijk in lijn ligt met alle 25 adviezen die gegeven zijn over het aandeel. Het gemiddelde koersdoel van de laatste 7 adviezen komt uit op een bedrag van 193.94 Gbp, wat ongeveer 10% lager ligt dan het gemiddelde koersdoel van alle analisten.
Air France-KLM – Air France-KLM
Met een totaal van 26 adviezen, waarvan er 8 koop-, 10 houd- en 8 verkoopadviezen zijn heeft
Air France-KLM –
Air France-KLM een neutrale consensus met een rating van 2.5 ster van de 5. De slotkoers van het aandeel stond gisteren op een koers van 9.97 euro, terwijl analisten een gemiddeld koersdoel geven van 12.95 euro.
Laatste 7 analisten
Goldman Sachs – koopadvies – koersdoel van 13.22 euro naar 12.34 euro
Raymond James – koopadvies – koersdoel van 21 euro naar 15 euro
CA Chevreux – verkoopadvies – koersdoel van 11 euro naar 8.50 euro
Kepler Research – koopadvies – koersdoel van 25 euro naar 15 euro
Citigroup – koopadvies – koersdoel van 17.80 euro naar 13.60 euro
Societe Generale – koopadvies – koersdoel van 14 euro naar 12 euro
Cazenove – verkoopadvies – geen koersdoel afgegeven
De laatste 7 adviezen bevatten 5 koop- en 2 verkoopadviezen, wat een positievere consensus geeft dan alle 26 adviezen die analisten hebben afgegeven. Het gemiddelde koersdoel van de laatste 7 adviezen komt uit op een bedrag van 12.74 euro, wat net iets lager ligt dan het gemiddelde koersdoel van alle analisten. Het gemiddelde koersdoel van deze 7 analisten wordt gedrukt door het lage koersdoel wat gegeven is door
CA Chevreux (8.50 euro).
Fundamentals van de drie luchtvaartmaatschappijen
In de tabel hierboven staan belangrijke die de waardering van deze bedrijven samenvatten.
Met een huidige koers van 10.90 euro heeft
Lufthansa 47.72% verloren ten opzichte van de koers van 31 december 2006.
Air France-KLM -
Air France-KLM heeft met een huidige koers van 9.965 euro ongeveer 69% verloren ten opzichte van de koers van 31 december 2006. British Airways heeft met een huidige koers van 169.2 GBp ongeveer 68% verloren ten opzichte van de koers van 31 december 2006.
Lufthansa WPA van 2008 13.8% gedaald ten opzichte van de WPA van 2006.
Air France-KLM -
Air France-KLM WPA van 2008 meer dan 125% gedaald ten opzichte van WPA van 2006.
British Airways WPA van 2008 is rond de 100% gedaak ten opzichte van WPA van 2006.
Lufthansa dividend van 2008 is 80% hoger dan het dividend van 2006.
Air France-KLM -
Air France-KLM dividend van 2007 is 60% hoger dan het dividend van 2006. In 2008 keers
Air France-KLM -
Air France-KLM geen dividend uit.
British Airways heeft zowel in 2006, 2007 en 2008 geen dividend uitgekeerd.
Lufthansa heeft met een kleine daling van de WPA ten opzichte van de koers nog een mooie koers-winstverhouding. Tevens heeft het aandeel nog een stabiele groei in het dividend wat zij uitkeren per jaar.
Air France-KLM -
Air France-KLM heeft met een flinke koersdaling ook een flinke daling in de WPA gezien. Het bedrijf had dit jaar een verlies per aandeel van -0.82 euro. Wat automatisch ook een negatieve koers-winstverhouding oplevert.
Air France-KLM -
Air France-KLM heeft 60% hoger dividend gehaald in 2007 ten opzichte van 2006, maar heeft in jaar 2008 geen dividend uitgekeerd.
British Airways heeft net als
Air France-KLM -
Air France-KLM een flinke koersdaling meegemaakt en ook een enorme daling van de WPA. Het bedrijf heeft ook een verlies per aandeel van -0.04 euro behaald dit jaar. Wat ook in een negatieve koers-winstverhouding resulteert.