Twee van ‘s werelds grootste reclamebureaus, het Franse Publicis Groupe en het Amerikaanse Omnicom Group , fuseren tot de Publicis Groupe Omnicom Group , die de grootste speler in de globale advertentiemarkt wordt. De fusie waardeert het nieuwe geheel op 35 miljard dollar, met hoofdkwartieren in Parijs en New York en beursnoteringen op Wall Street en Euronext .
Publicis Groupe Omnicom Group creëert zo een 'reclamereus' die de nieuwe tweede in de sector - WPP - op ruime achterstand laat. De nieuwe groep zal Publicisagentschappen als Saatchi & Saatchi en Leo Burnett verenigen met Omnicommerken als TBWA en BBDO.
In een verklaring zeggen de beide CEO’s van het nieuwe bedrijf dat de fusie is ingegeven door de veranderende advertentiemarkt. ‘We weten dat de traditionele concurrenten niet langer de enige concurrenten zijn. Het speelveld is sterk verbreed en het is onze taak daarop in te spelen,’ aldus John Wren(60), die samen met Maurice Lévy (71) 30 maanden lang als co-CEO zal optreden, waarna Lévy zich zal terugtrekken.
Het is duidelijk dat de nieuwe combinatie meer armslag wil om te concurreren met digitale advertentiereuzen als Alphabet en Facebook , die een steeds grotere koek van de online reclamemarkt opeisen. Die hebben respectievelijk een marktaandeel van 30% en 5%. De digitale advertentiemarkt blijft nochtans minder belangrijk dan wordt verondersteld. Tegen 2017 zou nog altijd 'slechts' één reclamedollar op vier wereldwijd op het internet worden gespendeerd, aldus Emarketer.
Bron: Express.be