Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden
Het ondernemingsklimaat voor Just Eat Takeaway blijft guur. De voorgenomen verkoop van het Braziliaanse bedrijfsonderdeel iFood aan Prosus later dit jaar moet zorgen voor een positief bedrijfsresultaat. Beleggers moeten hopen op een geslaagde verkoop van GrubHub om de fantasie terug te brengen in de koers van het aandeel.
Door slechtere macro-economische omstandigheden en de naweeën van de coronapandemie in bijvoorbeeld Australië liep het totaal aantal orders in het derde kwartaal terug met 11%. De trend was zichtbaar in alle vier de regio’s die Just Eat Takeaway onderscheidt. De bruto transactiewaarde nam wel toe met 2%. Dat kwam met name door een stijging in Noord-Europa, een sterke US dollar in Noord-Amerika en een focus op het terugbrengen van kleine, verlieslatende orders wereldwijd. Dat verklaart deels ook de afname van het totale aantal orders.
In de Trading Update herhaalt Just Eat Takeaway de focus op winstgevendheid in de tweede helft van 2022. Hierover stuurde topman Jitse Groen eind september ook al een bericht naar buiten. Die winstgevendheid moet voortkomen uit de voorgenomen verkoop van het Braziliaanse iFood aan Prosus in november. Just Eat Takeaway ontvangt daarvoor €1,8 miljard, waarvan €1,5 miljard in cash. Met de opbrengst zal de balans worden verstevigd. In 2021 bood Prosus nog €2,3 miljard voor het bedrijfsonderdeel.
Precies twee jaar geleden, op 16 oktober 2020, bereikte het aandeel Just Eat Takeaway een hoogste koers van €109,65. Vorige week, op 12 oktober 2022, kwam de laagste koers van €12,18 op de borden. Gisteren sloot het aandeel op €15,35. Overal ter wereld wordt gesproken over een mogelijke recessie als gevolg van de hoge inflatie. Hogere voedselprijzen, hogere transportkosten en mogelijk hogere (minimum)lonen in combinatie met lagere consumentenbestedingen zijn allesbehalve in het voordeel van de maaltijdbezorger uit Amsterdam.
Wat zou bij beleggers het sentiment kunnen keren? Ook in de Trading Update van vandaag geeft Just Eat Takeaway aan dat het een verkoop van het Amerikaanse GrubHub nog steeds overweegt. Het bedrijf wordt alom geroemd door de sterke prestaties in Noord-Europa, wat in 2020 ook het Nederlandse Takeaway en het van oorsprong Deense Just Eat bij elkaar bracht. Als Jitse Groen erin slaagt om een relatief goede prijs te ontvangen voor GrubHub, focus terug te brengen op Europa en winstgevendheid te bereiken in 2023 dan gloort er hoop voor beleggers. Met de gedachte dat dan ook op een gegeven moment de recessie voorbij is kan de fantasie terugkomen in het aandeel.