Het gamebedrijf Electronic Arts is het meest sociale merk van de wereld. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Headstream naar de interacties van meer dan zevenhonderd merken met consumenten op de sociale netwerken Facebook , Twitter en YouTube. De onderzoekers stelden vast dat de reissector en retailmerken de hoogste interactie-scores laten optekenen. Wel wordt opgemerkt dat de puntenkloof tussen de bedrijven in de top honderd bijzonder klein is, wat volgens Headstream aangeeft dat men steeds meer het belang van engagement beseffen.
Na Electronic Arts wordt de top vijf met American Airlines, Lufthansa , Thomson Holidays en Thomas Cook helemaal door de reissector ingevuld. Ook de retailsector heeft met Argos (7de), Tesco (9de) en Dr Martens (10de) drie vertegenwoordigers. De resterende twee merken in de top tien komen uit de consumptiesector en de autobouw. Innocent, producent van consumptiegoederen, staat op een zesde plaats. Autobouwer Seat Mexico neemt de achtste plaats in. Maar ook overheidsdiensten en liefdadigheidsinstellingen werden in de top twintig opgemerkt.
De variëteit aan sectoren in de top twintig tonen volgens Headstream aan dat sociale media voor elke organisatie interessant kunnen zijn. De onderzoekers merken ook op dat de puntenkloof tussen de bedrijven in de top honderd bijzonder klein bleek, wat volgens hen aangeeft dat de bedrijven steeds meer het belang van engagement beseffen. "De ondernemingen optimaliseren hun klantenservice en creëren online content die in een aantal gevallen zelfs evenveel waard bleek als de gepromote producten en diensten," zegt Steve Sponder, managing director van Headstream.
Bron: Express.be