Toekomst Delticom afhankelijk van succes overname Tirendo

Delticom is de grootste online verkoper van autobanden en motorbanden in Europa. In 2013 realiseerde de Duitse onderneming uit Hannover op een omzet van EUR 505,5 miljoen een nettowinst van EUR 11,6 miljoen. Delticom heeft 137 verschillende webshops in 42 landen, waaronder de Nederlandse webshops autobandenmarkt.nl en motorbandenmarkt.nl.

Bedrijfsmodel

Via de webshops van Delticom kunnen consumenten autobanden kopen en deze aan huis of bij een garage laten bezorgen. Bij levering aan één van de wereldwijd meer dan 37.000 aangesloten garages kan de klant ervoor kiezen de banden te laten monteren. Delticom richt zich vooral op de vervangingsmarkt. Doordat de groothandel niet langer nodig is in de keten om de banden bij de consument te krijgen kan Delticom banden ruim 20% goedkoper aanbieden dan de gangbare prijzen bij de garage. Op vier banden scheelt dit voor de consument vaak al meer dan EUR 100. Garages willen vaak partner zijn omdat zij een vergoeding krijgen voor het vervangen van de banden en zelf niet meer een voorraad banden hoeven aan te houden. Hierdoor is het bedrijfsmodel van Delticom zowel voor consumenten als voor garages aantrekkelijk.

Onderscheidende kracht

Delticom onderscheidt zich van haar concurrenten doordat zij beschikt over een eigen voorraad banden. Delticom koopt bij de bandenproducenten grote voorraden banden in om deze via haar webshops te verkopen. Doordat Delticom groot inkoopt en het voorraadrisico overneemt van de bandenproducenten zijn deze producenten bereid flinke kortingen te geven. Delticom gebruikt deze kortingen om lagere prijzen te kunnen hanteren. Bovendien kan Delticom sneller dan haar concurrenten leveren, omdat zij direct uit eigen voorraad kan leveren. Concurrerende webshops hebben geen eigen voorraad en fungeren veelal alleen als bemiddelaar en laten de producent de verzending afhandelen. Hierdoor moeten deze concurrenten met lagere marges genoegen nemen.

Resultaten onder druk

Delticom kende sinds de beursgang in 2006 goede jaren. De operationele winstmarge steeg van 6,0% in 2006 naar 11,5% in 2010. Ook 2011 was nog een goed jaar met een marge van 10,9%. Delticom profiteerde in deze jaren van een groeiende markt en toenemende aandacht voor winterbanden. Deze hoge winstgevendheid heeft veel concurrentie uitgelokt die ervoor zorgde dat de resultaten vanaf 2012 onder druk kwamen te staan. In 2012 daalde de operationele marge naar 7,1% om vervolgens in 2013 verder te dalen naar 3,5%. Delticom bleek onvoldoende antwoord te hebben op de toegenomen concurrentie. Voornamelijk de marketingstrategie blijkt een zwak punt binnen de organisatie. Delticom verliest online marktaandeel aan nieuwe concurrenten.

Overname

In september 2013 koopt Delticom de Berlijnse concurrent Tirendo. Dit bedrijf wordt voor EUR 50 miljoen overgenomen terwijl het pas één jaar bestaat, weinig omzet heeft en zwaar verlieslatend is. Het is echter een snel groeiende concurrent door een gebruiksvriendelijkere webshop en een succesvolle televisiecampagne met Formule 1 ster Sebastian Vettel. Delticom stelt dat met deze overname de competenties marketing en IT worden binnengehaald. Delticom is sterk in logistiek en inkoop en kan dit overbrengen naar het overgenomen bedrijf.

Conclusie

Delticom staat voor de uitdaging de dalende resultaten van de afgelopen jaren om te buigen. De overname van de thans verlieslatende Berlijnse concurrent drukt op korte termijn de resultaten. Het geeft wel de kans om de leidende marktpositie te verdedigen. De sterke balans geeft de onderneming de rust en tijd om de noodzakelijke veranderingen door te voeren. De onderneming heeft in 2013 een nieuwe directie aangesteld om deze stappen te zetten. Dit zal vanaf 2015 zichtbaar moeten worden door middel van winstherstel. Dan zal blijken of deze dure overname, die nu ten koste gaat van het dividend, uiteindelijk toch een goede zet is.