Capilex’ Luc van Laarhoven op de bres voor ondernemers

Het is een mooi verhaal: Capilex helpt ondernemers ondernemen. Maar het klinkt ook een beetje als een reclamepraatje. Dus toen we de gelegenheid kregen om een aantal vragen te stellen aan Luc van Laarhoven, medeoprichter en directeur van Capilex was onze eerste vraag. Willen jullie écht ondernemers helpen of klinkt het gewoon lekker?

Luc van laarhoven
Luc van Laarhoven
Luc van Laarhoven heeft een lange staat van dienst in de financiële wereld. In 1988 was hij een van de eerste studenten op de nieuwe Amsterdamse Academie voor Bank en Financiën, een samenwerking tussen de Vrije Universiteit en de Amsterdamse Hoge School. “De opleiding was qua opbouw en inhoud te vergelijken met Nijenrode en de Erasmus, maar dan splinternieuw. Niet handig naar toekomstige werkgevers want niemand kent je,” vertelt Van Laarhoven.

Race of the Classics

Maar daar vond hij iets op. “Ik wilde onze opleiding in de kijker spelen, plaatsen tussen al die gerenommeerde opleidingen waar ik graag mee vergeleken wilde worden. Zo kwam ik op het idee van een zeilwedstrijd en heb ik de Race of the Classics opgezet. Ik had altijd al een liefde voor het water, en zag in Volendam al die oude schepen liggen. Ik heb er meteen acht gecharterd. Geen idee of er animo voor zou zijn. Uiteindelijk deden vier opleidingen mee, het jaar erop acht en tijdens de derde editie vierden we het slotfeest met meer dan 2000 man. Het is op dit moment nog steeds de grootste zeilrace voor non-professionals ter wereld.”

Op de kaart

Dat Luc van Laarhoven zelf een bedrijvig type is kunnen we dus wel stellen. “Al van jongs af aan wist ik dat ik ondernemer wilde worden. Ik was altijd bezig met bedrijfjes en handeltjes. Op de middelbare school wist ik de opbrengst van de jaarlijkse fancy fair van gemiddeld 5000 gulden naar boven de 10.000 gulden te brengen door iedereen ansichtkaarten te laten verkopen. Daar stond zelfs een artikeltje over in de plaatselijke krant,” lacht hij hartelijk. “De laatste tien jaar, na een lange carrière op de beursvloer bij de Deutsche Postbank Group, ben ik eindelijk echt fulltime gaan ondernemen als Financieel en Strategisch Adviseur.”

Capilex

Het antwoord op de vraag of zijn bedrijf Capilex écht geïnteresseerd is in ondernemers lijkt daarmee beantwoord. Luc van Laarhoven: “Zeker! Natuurlijk willen we met Capilex geld verdienen, maar niet ten koste van alles. Toen ik samen met Lex Gielen besloot om een nieuwe business op te zetten, was de insteek vooral dat we iets wilden doen waar we beiden echt zin in hadden. Ik heb een prima leven in Luxemburg en ook Lex heeft niets te klagen. Maar de combinatie van de fintech expertise van Lex en mijn lange staat van dienst en netwerk in de financiële wereld bood ons beide nieuwe kansen.”

Feel good

“Met Capilex kunnen met vereende krachten een bijdrage leveren aan een groep die op dit moment meer dan ooit in moeilijkheden verkeert: jonge ondernemers die aan de slag willen maar daarbij geremd of zelfs tegengehouden worden door invasieve en langdurige procedures bij veel reguliere banken,” stelt Van Laarhoven. “Door middel van vergaande digitalisering en het accepteren van de overwaarde op een huis als onderpand, kunnen ze bij ons wel terecht en dus snel door met ondernemen. En dat geeft ons dan weer een goed gevoel.”