De markt voor elektrische voertuigen (EV's) blijft dynamisch en kende een lichte terugval van 11% in juli. Opmerkelijk is echter dat in tien EU-landen, waaronder België (+44%), Nederland (+9%) en Frankrijk (+1%), de verkoop juist steeg. Deze cijfers onderstrepen de groeiende kansen binnen de EV-sector, die nog steeds wordt gezien als een belangrijke stap richting een duurzame toekomst. Ondanks het feit dat meerdere fabrikanten – waaronder Volvo - hun EV-doelstellingen om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto te bouwen recent hebben uitgesteld, is de verwachting dat na 2030 het aandeel elektrische auto's aanzienlijk zal toenemen. Voor zowel consumenten als beleggers biedt de opkomst van EV's interessante perspectieven. Freedom24 deelt zijn inzichten over de mogelijkheden en uitdagingen die de EV-markt biedt voor beleggers.
De vooruitgang in batterijtechnologie speelt een sleutelrol in de aantrekkingskracht van EV's. Lagere gebruikskosten en de toename van het aantal laadpunten maken het voor consumenten steeds aantrekkelijker om de overstap te maken. Tegelijkertijd maken subsidies, hoewel ze worden afgebouwd, en andere overheidsmaatregelen de aanschaf van EV's financieel haalbaarder, terwijl het gebruik van traditionele brandstofvoertuigen meer wordt ontmoedigd. Zo worden in de Verenigde Staten EV’s steeds gangbaarder. Verschillende Staten willen de verkoop van voertuigen op benzine vanaf 2035 zelfs verbieden.
In 2023 groeide de wereldwijde EV-markt met ongeveer 50%, en volgens onderzoek dat Rho Motion in juni 2024 publiceerde werden er tussen januari en mei wereldwijd meer dan 5 miljoen EV’s verkocht. Alleen al in Nederland rijden er momenteel ongeveer 502.180 elektrische personenauto's. Het is duidelijk dat de EV-sector de afgelopen tien jaar een enorme vooruitgang heeft geboekt. Toch is het nog geen gelopen race. Het overstappen op nieuwe technologieën garandeert nog geen succes van de ene op de andere dag. De in Californië gevestigde fabrikant van elektrische voertuigen, Fisker vroeg onlangs nog faillissement aan en Lordstown, Proterra, Arrival en Arcimoto slaagden er ook niet in om met te gaan met concurrentie, productcyclus- en regelgevingskwesties, en veranderende consumentenvoorkeuren. De problemen van de elektrische auto-industrie treffen niet alleen de nieuwe spelers, maar ook de pijlers van de auto-industrie – Ford, General Motors en Stellantis. Alle drie de autogiganten hebben hun eigen prognoses de afgelopen zes maanden actief verlaagd.
De Chinese nieuwkomer NIO, heeft snel naam gemaakt met zijn premium elektrische auto's en ambitieuze groeiplannen en ook Lucid Motors (LCID), bekend om zijn luxe elektrische sedans, heeft veel aandacht getrokken met zijn technologische innovaties.
Tesla blijft een sterke speler die al tien jaar marktleider is op het gebied van elektrische mobiliteit. Dit succes is moeilijk te evenaren en het vermogen van het bedrijf om zich aan te passen en de nieuwe zakelijke omgeving te omarmen speelt een belangrijke rol. Al begint nieuwkomer Rivian zich ook in die richting te bewegen. Het bedrijf maakt moeilijke tijden door, maar vecht nog steeds om te overleven door hun eigen productiefaciliteiten te ontwikkelen. De fabrikant heeft sterke steun van investeerders zoals Amazon en Ford. Hoewel enkele fabrikanten de prognoses hebben verlaagd, zijn de gevestigde namen als Ford, GM, Stellantis, Mercedes-Benz en BMW voor beleggers ook belangrijk om in de gaten te houden. Ze hebben een schat aan ervaring in het beheren van productiecapaciteit. Zij kunnen hierdoor de winstgevendheid effectief beheren. Al hebben de stakingen en de mogelijke sluiting van de fabrieken van Volkswagen als gevolg van toenemende concurrentie door buitenlandse partijen die zich in EU vestigen ook mogelijk effect op de Duitse economie, de motor van de bredere EU-economie.
Concluderend valt te stellen dat de markt volop in beweging is, nieuwkomers en gevestigde namen strijden om marktaandeel. Op de korte termijn verkeert is de EV-sector nog in onzekerheid en worden ambities bijgesteld. Voor de langere termijn kunnen we niet om deze sector heen. De brandstofmotoren gaan verdwijnen en de prognose na 2030 ziet er gunstig uit. Dit biedt beleggers een spannende kans om nieuwe marktleiders en de top vijf spelers te identificeren.