Wat zien werkgevers als ze naar je CV kijken? Zien ze een betrouwbare, doorsnee werknemer met een staat van dienst in het vervullen van verantwoordelijkheden of een dynamische, resultaatgerichte werknemer met echte, meetbare prestaties? Echt overtuigende CV’s zullen je altijd als het tweede type werknemer presenteren – en met goede reden. Daarom is het zo belangrijk om te weten hoe je geweldige prestaties op je CV kunt benadrukken. Gebruik deze tips, en check ook de site van CVMaker voor nog meer goede adviezen!
Je vraagt je misschien af wat "kwantificeerbare" of "meetbare" prestaties zijn. De eenvoudigste manier om dit concept te begrijpen is om te denken in termen van echte getallen die waarde aantonen. Dit is een goed voorbeeld: Heeft met succes leiding gegeven aan een verkoopteam van 12 personen dat de kwartaalomzet met 12% heeft verhoogd, het klantenverloop met 32% heeft verminderd en de winstgevendheid van de divisie met 19% heeft verbeterd.
Voordat je een CV-klaar prestatiebulletin kunt schrijven, moet je je prestaties identificeren. Geschikte prestaties voor je CV kunnen zijn:
Hoewel het verleidelijk is om je te richten op monetaire waarde, is het van vitaal belang om te erkennen dat er veel manieren zijn om voordelen te bieden aan een werkgever. Bijvoorbeeld, je hebt misschien iets bereikt dat tijd bespaarde of kosten verlaagde. Deze prestaties kunnen allemaal verleidelijk zijn voor potentiële werkgevers.
Je prestaties kunnen ook een geweldige plek zijn om relevante trefwoorden in je CV op te nemen. Je kunt die trefwoorden vinden in de vacature die je target, aangezien ze voornamelijk gerelateerd zijn aan zaken als vaardigheden en andere kwalificaties. Zorg ervoor dat je die trefwoorden precies zo gebruikt als je ze in de vacature vindt, zodat het applicant tracking system (ATS) dat het bedrijf gebruikt je CV vindt. Dit geautomatiseerde screeningproces scant je CV op zoek naar die trefwoorden, dus ze opnemen is een van de makkelijkste manieren om je kans op succes te vergroten.
Elke prestatie moet voldoende informatie bieden om de prestatie in de juiste context te plaatsen. Als je alleen zegt dat je het bedrijf 10 duizend euro hebt bespaard, zijn dat niet genoeg details om een positieve indruk te maken op een werkgever. Als je echter zegt dat je het verkoopproces hebt gereorganiseerd om inefficiënties te verminderen, waardoor het bedrijf 10 duizend euro per jaar bespaarde, verklaart dat niet alleen wat je deed, maar ook hoe je het deed.
Om deze fase nog eenvoudiger te maken, kun je een stapsgewijs proces gebruiken dat vaak wordt gebruikt bij sollicitatiegesprekken: de CAR-methode. CAR staat voor Challenge, Action en Result, in het Nederlands dus Uitdaging, Actie en Resultaat. Denk gewoon aan het probleem dat je moest oplossen, de actie die je ondernam en de resultaten die je behaalde.