Het is onvermijdelijk dat benzineauto's over een aantal jaar het dure alternatief zijn. Hoewel elektrisch rijden op de korte termijn ongunstiger wordt, door overheidsbeleid, is dat op langere termijn omgekeerd: elektrisch rijden wordt toegankelijker voor de massa dan rijden op fossiele brandstof.
Dat stellen Olof van der Gaag, voorzitter van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE), Pieter Litjens, voorzitter Uitvoeringsoverleg Klimaatbeleid Mobiliteit en Rogier Kuin, directeur Public Affairs van BOVAG, tijdens een paneldiscussie van energie-adviesbureau Windkracht 5. ,,Puur economisch gezien kan het maar één kant opgaan”, zegt Van der Gaag. ,,Binnen enkele jaren hebben we het tipping point bereikt dat elektrisch rijden systematisch goedkoper is. In de jaren ‘30 kunnen alleen de rijkere mensen zich nog een auto met een verbrandingsmotor permitteren.”
Wel moet de overheid meer doen om dat tipping point sneller te bereiken, zegt Litjens. ,,Na zo’n punt gaat het sneller en hoef je als overheid niet zoveel meer te doen om de verandering aan te jagen. Maar daar zijn we nog niet.”
Nu is de overheid juist een vertragende factor in de transitie naar elektrisch vervoer. Zo moeten autobezitters vanaf 2025 wegenbelasting gaan betalen voor hun elektrische auto. Dat is ongunstig, want de belasting werkt op basis van gewicht en elektrische auto’s zijn zwaar.
Kuin: ,,Er spelen twee krachten tegen elkaar in. Door marktontwikkelingen zoals efficiëntere productie en goedkopere batterijen wordt elektrisch rijden voordeliger. Maar de voordelen worden afgebouwd. Onze zorg is dat die afbouw te snel gaat waardoor er op korte termijn stagnatie komt.”
Een van de maatregelen die de overheid zou kunnen nemen, is verplichten dat de zakelijke markt volledig elektrisch wordt. Daarmee zou er na vier jaar een ruime markt ontstaan voor tweedehands elektrische auto’s, omdat leasemaatschappijen auto’s dan hebben afgeschreven.
Dat maakt tweedehands elektrisch betaalbaar, ook zonder overheidssubsidies. ,,Als we dat al een paar jaar geleden hadden gedaan, waren deze auto’s nu al voor een veel grotere groep bereikbaar”, aldus Litjens.
Daarbij zullen andere duurzame trends ook doorzetten, zeggen de drie deskundigen. Zoals minder autoverkeer in binnensteden, deelauto’s en goedkopere elektrische fietsen, waardoor het steeds normaler wordt om voor kortere afstanden de fiets te pakken.
,,De toekomst van mobiliteit is dus zeker groen,” zegt Edwin Groot, organisator van de paneldiscussie en partner van energie-adviesbedrijf Windkracht 5.
Voor het halen van de klimaatdoelen, met minder CO2-uitstoot en lagere fossiele energieconsumptie, is de overstap van benzine naar elektrisch rijden heel belangrijk. De kans om de doelen te halen is klein, maar niet onmogelijk.