Michiel Kuijlaars zet Van Caem Klerks Group op de kaart middels internationale handelsbeurzen

Michiel kuijlaars
Michiel Kuijlaars

Vanwege het snelle en dynamische karakter van het internationale zakenleven is het voor Van Caem Klerks Group (VCKG) van cruciaal belang om aanwezig te zijn op de juiste handelsbeurzen, vertelt directeur Michiel Kuijlaars. “Internationale handelsbeurzen zorgen niet alleen voor naamsbekendheid, maar ook voor waardevolle zakelijke contacten en handelsovereenkomsten.” Hij benadrukt dat VCKG echt een partner voor haar klanten en leveranciers wil zijn. “Dus beter, sneller en sympathieker dan onze concurrenten.”

Effectenhandelaar wordt importeur van prestigieuze merken

Michiel Kuijlaars, die begon als optiehandelaar op de beurs, houdt van actie en zocht een carrière waarin alles draait om het pakken van kansen. Hij realiseerde zich echter al snel dat de handel op de beurs voor hem niet concreet genoeg was. In 1998 maakte hij kennis met Van Caem Klerks Group, een internationale handelsonderneming die zich richt op luxe artikelen zoals sterke dranken en prestigieuze parfummerken.

Kuijlaars voelde zich meteen op zijn plek. “In deze markt was het kort, snel en tastbaar.” Het duurde dan ook niet lang voordat hij directeur en grootaandeelhouder van de onderneming werd.

Wereldwijd actief en zichtbaar op internationale handelsbeurzen

Als ondernemer met jarenlange ervaring heeft Kuijlaars van VCKG een wereldwijd opererend bedrijf gemaakt, actief in diverse sectoren waaronder parfum, drank, voeding en huishoudelijke producten. Bij VCKG hecht men veel waarde aan het versterken van klantrelaties en het aangaan van nieuwe samenwerkingen. Dit gebeurt niet alleen via digitale kanalen, maar ook fysiek, op de beurzen waar het bedrijf zijn producten aan een internationaal publiek toont.

De aanwezigheid van VCKG op beurzen zoals TFWA in Cannes en Gulfood in Dubai heeft het bedrijf in staat gesteld om zich te profileren als betrouwbare speler op de wereldmarkt. Vooral TFWA in Cannes, die zich richt op de duty-free en travel-retail markt, en Gulfood Dubai zijn voor VCKG belangrijke evenementen. In Cannes ligt de nadruk op drank en parfum, in Dubai op food producten. Beide evenementen zijn van toegevoegde waarde voor het leggen van waardevolle contacten en het presenteren van nieuwe producten.

Ook IAW in Keulen is voor VCKG een belangrijke internationale handelsbeurs. Deze beurs biedt de gelegenheid om met grote retailers en distributeurs in gesprek te gaan over de nieuwste trends en producten in de markt van personal care en huishoudelijke producten. VCKG, dat vanuit de divisie Van Caem Prestige bekende parfummerken (zoals Dior, Gucci, Paco Rabanne) en cosmeticamerken (Clarins, Clinique en Estee Lauder) vertegenwoordigt, gebruikt deze beurs om een breed zakelijk publiek kennis te laten maken met de laatste de innovaties in personal care.

Persoonlijk contact

Voor Michiel Kuijlaars is het vanzelfsprekend dat hij bij deze evenementen persoonlijk aanwezig is. “Als we een stand hebben, zorg ik dat ik erbij ben.” Vaak blijft hij na de beurs nog een tijdje op locatie, om persoonlijke gesprekken aan te kunnen gaan. “Dan zie ik mensen ook voor en na de beurs nog een keer. Dat probeer ik altijd een beetje te combineren. Je kunt natuurlijk prima zaken met elkaar doen op afstand of via beeld, maar het heeft voordelen en is goed voor het opbouwen van de relatie om elkaar fysiek te ontmoeten.”

Hands-on aanpak

Zijn hands-on benadering en zijn betrokkenheid bij het hele proces zijn kenmerkend voor de bedrijfscultuur bij VCKG, die wordt gekarakteriseerd door snelheid, informele omgang, hands-on mentaliteit en een doelgerichte focus.

Dankzij de naamsbekendheid die internationale handelsbeurzen VCKG oplevert slaagt Michiel Kuijlaars er niet alleen in om nieuwe klanten en leveranciers te vinden, maar ook door nieuw talent aan zich te binden. Talent dat zich herkent in de cultuur van VCKG en zich herkent in de groeiambities van de onderneming.

Kuijlaars gelooft dat je als ondernemer nooit achterover kunt leunen. “Je moet er altijd bovenop zitten. Alles verandert continu, en alleen door hard te werken en scherp te blijven, kun je succesvol blijven.”