De tijd van het plastic wegwerpbekertje ligt achter ons: ondernemers die hun steentje bij willen dragen aan een schonere planeet, kiezen voor verduurzaming. Tot in de kleinste details, dus ook bij het dagelijkse kopje koffie of thee op kantoor. Een mooi idee is de al dan niet gepersonaliseerde mok, die eindeloos hergebruikt wordt. Reken maar eens uit hoeveel plastic bekertjes je daarmee op jaarbasis uitspaart. Hieronder laat je je inspireren door een aantal voorbeelden én de vele andere voordelen. Belangrijkste tip: laat zowel persoonlijke mokken als mokken voor algemeen gebruik bedrukken.
Anders dan bij grootschalige verduurzaming van een bedrijfspand zoals isolatie, groene stroom en andere installaties, is het overschakelen van wegwerpbekertjes naar bedrukte mokken een kleine moeite. Mokken bedrukken is anno nu bovendien zeer betaalbaar, zeker als je die kosten wegstreept tegen de dagelijkse zakken vol gebruikte plastic bekers. Sterker nog, op den duur kost het je minder, als ondernemer. Dus ook voor de portemonnee is het een duurzaam idee. Verduurzaming en geld uitsparen gaan vaak hand in hand.
Een ander voordeel is dat je met gepersonaliseerde mokken een meer huiselijke sfeer creëert, en dat is belangrijk in een tijd dat veel werknemers thuiswerken. Naast een unieke mok voor elke werknemer zorg je tevens voor een aantal 'neutrale' mokken voor bijvoorbeeld afspraken: je relaties drinken liever koffie uit een echte mok dan uit een anoniem plastic bekertje. Staat je logo daarop, dan spreekt dat aan. Je doet dus ook een duit in het zakje op het gebied van marketing.
Over marketing gesproken! De met jouw logo bedrukte mok geeft je organisatie meer naamsbekendheid zodra je hem als relatiegeschenk inzet. Zo wordt het een ideale en opvallende give away op beurzen en andere evenementen. Het mooie van relatiegeschenken is dat ze zelden weggegooid worden; ze vinden altijd wel een nieuwe eigenaar. Leent het karakter van je onderneming zich daarvoor, dan kun je bedrukte mokken zelfs als merchandise verkopen. Van hip horeca-etablissement tot platenzaak en van sportvereniging tot citymarketingbedrijven. Bij producenten zoals Promofit zie je wat de mogelijkheden zijn.
Bij de gepersonaliseerde mokken voor je werknemers maakt de bedrukking niet heel veel uit, zolang maar duidelijk wordt welke mok van wie is. Bij de mok die als give away, merchandise of servies voor gasten dient, hou je het ontwerp vooral simpel. Je logo met daaronder een tekst die duidelijk maakt waar jouw organisatie voor staat, en waar je (online) te vinden bent, is voldoende. Samengevat: met bedrukte mokken maak je je organisatie duurzamer, aantrekkelijker én professioneler.