Destelbergen, 2 december 2021 – MAZARO, de Belgische ontwikkelaar van revolutionaire, gepatenteerde transmissies voor allerlei types voertuigen met zowel verbrandings- als elektromotoren, lanceert vandaag een fondsenwerving ten belope van maximaal € 3M , waarvan € 500.000 via crowdfunding en € 2,5M via een private plaatsing bij gekwalificeerde investeerders. Het instapbedrag van de crowdfunding is € 5.000.
MAZARO ontwikkelt revolutionaire transmissies die het energieverbruik en de uitstoot van zowel commerciële en industriële voertuigen als personenwagens 11 tot 19% kunnen verminderen en het rijbereik van elektrische voertuigen meer dan 16% verhogen. Dit komt onder andere doordat enkele traditionele, energieverslindende onderdelen overbodig worden. Denk bij de verbrandingsmotoren maar aan koppeling, koppelomvormer, synchroniseerringen, tandwielen, inefficiënte hydraulica enz.
“Onze systemen zijn de eerste ter wereld die in staat zijn de verbrandings- of elektromotor steeds op de laagste verbruikscurve te houden. Bovendien tellen onze transmissies slechts 139 onderdelen in plaats van de gebruikelijke 1.000, waardoor ze gemakkelijker en sneller te produceren zijn, heel stil draaien, geen onderhoud vereisen en dus goedkoper zijn voor zowel de fabrikant als de consument”, vertelt ir. Filip De Mazière, bedenker van de technologie en directeur van MAZARO.
De transmissies van MAZARO zijn gepatenteerd. Het businessmodel van de onderneming is voornamelijk gebaseerd op de verkoop van licenties aan gevestigde leveranciers van onderdelen, in plaats van een eigen productie op te zetten. Dit betekent dat het bedrijf geen zware kostenstructuur meetorst en de mogelijkheid heeft om sneller op te schalen naar meer toepassingen en geografische markten. Het grootste deel van de inkomsten zal komen uit een licentievergoeding op de verkoop van de systemen per stuk. De eerste licentie-inkomsten zijn gepland voor 2023. Tot dan worden pre-productie inkomsten gegenereerd door het leveren van ingenieursdiensten wat voornamelijk ontwerp en ontwikkeling van klantspecifieke transmissiemodellen inhoudt.