Waar tot een paar jaar geleden de meeste transacties via een computer werden uitgevoerd is er nu een enorme toename in het gebruik van een smartphone zichtbaar. Met name onder millennials wordt de smartphone in de helft van de gevallen gebruikt voor online shopping.
Met de enorme bedragen die er wereldwijd aan online winkelen wordt besteed is het niet gek dat een groot deel hiervan via een smartphone wordt uitgegeven. Waar wereldwijd 4,9 biljoen dollar werd uitgegeven in 2021, deed Nederland in 2021 met 30 miljard euro ook een aardige duit in het zakje.
Met de enorme vlucht van online winkelen heeft de online verkoop van financiële instrumenten en cryptocurrency ook een vlucht genomen en zal alleen maar verder stijgen. Met een toename van het aantal transacties komen er ook meerdere nieuwe aanbieders op de markt, iets wat niet altijd een goed teken is.
Via computers, laptops, tablets en smartphones zijn de afgelopen jaren veel producten, diensten en maaltijden aangeschaft. Waar er veel geld in omloop is, zijn meestal ook criminelen actief. Zo is het aantal frauduleuze transacties gestegen in waarde van €3,71 miljoen in 2018 naar €8,38 miljoen in 2019. Er zijn veel consumenten de afgelopen jaren slachtoffer geworden van internetfraude.
Hoe kun jij ervoor zorgen dat jij geen slachtoffer wordt van internetfraude? Hier volgen een aantal handige tips zodat jij minder snel slachtoffer wordt van internetfraude.
Er zijn anno 2022 diverse keurmerken voor handelsplatformen actief waaraan je kunt herkennen of je met een valide handelsplatform te maken hebt. Er zijn in Nederland een aantal keurmerken die zijn aangesloten bij de Geschillencommissie zoals Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk. Voor handelsplatformen zijn dergelijke keurmerken vaak niet toereikend. Belangrijker is om te kijken of het handelsplatform een AFM vergunning heeft en of er sprake is van een depositogarantiestelsel.
Om veilig te kunnen handelen is het verstandig om jouw online veiligheid te vergroten door het gebruik van een VPN. Op de pagina Wat is een VPN van ExpressVPN staat onder andere uitgelegd dat je jouw eigen internetverkeer kunt beveiligen tegen hackers, de overheid en andere kwaadwillenden die mee willen gluren met wat jij doet online. Het is de meest effectieve manier om je eigen internetverkeer te versleutelen en je online identiteit te verbergen.
Een SSL verbinding houdt in dat de verbindingen, bijvoorbeeld voor betalingstransacties en het verzenden van gegevens bij formulieren zoals naam, email etc. vanuit een website veilig zijn. Dit gebeurt door een SSL certificaat te koppelen aan de website. Hiermee kan de privacy worden gewaarborgd van de bezoekers van de website. Wanneer de website gekoppeld is met een SSL certificaat is deze herkenbaar doordat er HTTPS voor de URL staat. Een niet beveiligde verbinding is HTTP zonder de “s”, deze “s” staat voor secure (veilig). Omdat op een mobiel http en https niet wordt weergegeven is er ook nog een slotje toegevoegd voor de URL om de beveiliging beter zichtbaar te maken.
Met het lezen van reviews kun je jezelf inlezen in de ervaringen die andere kopers hebben gehad bij de website. Zie je reviews van bijvoorbeeld Trustpilot, Webwinkel Keur of Kiyoh? Grote kans dat het dan een legitieme website is. Zie je alleen engelstalige reviews met foto’s die te mooi om waar lijken te zijn? Let dan op of je niet te maken hebt met een malafide website.
Google de naam van het bedrijf eens samen met het woord 'klacht’of 'review'. Een bedrijf kan de reviews namelijk ook zelf schrijven. Bekijk daarom verschillende reviews en beoordelingswebsites.
Bij de Kamer van Koophandel kun je controleren of het bedrijf staat ingeschreven. Het is verplicht voor een bedrijf om haar KVK nummer op de website te publiceren. Kun je aan de hand van het Kamer van Koophandel nummer niks vinden? Dan bestaat de kans dat het bedrijf niet bestaat of handelt onder een andere bedrijfsnaam.
Kijk ook op eens de website van de politie of er aangifte tegen het bedrijf is gedaan. Je kunt daar zoeken op url, rekeningnummer, e-mailadres of telefoonnummer.
Vermeldt het bedrijf een telefoonnummer, e-mailadres of fysiek adres maar heb je alsnog twijfels? Probeer dan contact op te nemen via telefoon, e-mail of chat. Reageren ze snel en zoals je kunt verwachten? Dan is er waarschijnlijk niks aan de hand. Bewaar de contactgegevens. Dan kun je deze terugvinden als er iets mis is met je transactie of bestelling. Bestel je iets via social media? Maak ook een screenshot van de advertentie en de pagina van de verkoper.