“Fietsen heeft niet alleen een positief effect op de menselijke gezondheid, maar de investeringen in deze industrie leverden beleggers vaak mooie winsten op de afgelopen jaren,” zegt Tim Bachmann, portfoliomanager van DWS Invest ESG Climate Tech. De Duitser is zelf een fervent fietser: hij tikt wekelijks de 100 kilometer aan als hij op en neer fietst naar het kantoor van de vermogensbeheerder in Frankfurt. Morgen is het Wereldfietsendag. Bachmann verwacht dat de fietsindustrie op de lange termijn verder zal groeien, maar dat die op de korte termijn met een vrij harde tegenwind te maken krijgt.
Die tegenwind die de sector momenteel treft komt mede omdat beleggers de aandelen van de fietsbedrijven zagen als winnaars van de coronapandemie, net als bijvoorbeeld Netflix en Zoom. Daarbij zorgen de knelpunten in de toeleveringsketen en de stijgende kosten voor producten zoals de accu's voor elektrische fietsen voor minder goede winstvooruitzichten voor fietsfabrikanten en leveranciers.
“Het is belangrijk dat de fietsen uit het lagere en medium prijssegment (tussen 600 en 800 euro) weer makkelijker verkrijgbaar zijn nu de voorraden in de groothandels en detailhandel worden aangevuld. Dit kan ook doorsijpelen in het winstgevendere premium segment", aldus Bachmann. Een uitverkoop van deze nieuwe voorraden kan leiden tot sterke, maar kortstondige, groeipercentages bij de leveranciers waarna de situatie weer normaliseert. Door de vergelijking kunnen daarna de verkoopcijfers zelfs dalen. De waardering van vele bedrijven in de sector zijn al fors gedaald, waardoor veel ondernemingen momenteel onder hun historisch gemiddelde noteren. Maar Bachmann vreest dat de verwachtingen nog steeds te optimistisch zijn, vooral kijkend naar het jaar 2023.
Maar de lange termijn ziet er beter uit voor de fietsbelegger. In sommige landen zal de aankoop van fietsen gesubsidieerd blijven en overheden zorgen steeds meer voor een goede infrastructuur voor fietsen. De enorme verhoging van benzineprijzen is volgens Bachmann een extra reden voor de verhoogde vraag naar, onder andere, bakfietsen. Andere redenen om positief te zijn over de toekomst van de sector zijn de consolidatieslagen en de sterke positie van leveranciers om prijzen te bepalen, zegt Bachmann die dan ook een voorkeur heeft voor leveranciers boven fabrikanten.