Valt Spyker in Chinese handen?

Maandag werd bekend dat autofabrikant Spyker zijn focus gaat richten op China. Het concern heeft hiervoor een overeenkomst getekend met een Chinese distributeur om zo de verkoop in China fors op te kunnen krikken. Het zou echter ook kunnen betekenen dat het wel eens binnen afzienbare tijd in Chinese handen zou kunnen vallen.

Door onze redactie

China
Spyker Cars maakte maandag bekend een overeenkomst getekend te hebben met CATC, een leidende auto-importeur en –distributeur in China. Met de overeenkomst hoopt Spyker de verkoop in China fors te kunnen verhogen.

Volgens topman Victor Muller staat de overeenkomst voor een nieuwe fase van Spyker. De topman is van mening dat de klantenkring in China geheel anders dan in Europa. In China zijn namelijk veel meer first-time buyers, mensen die voor het eerst een sportauto kopen. In Europa is het veelal zo dat rijke mensen eerst een sportauto van een bekend merk aanschaffen, zoals Ferrari of Lamborghini, alvorens later een Spyker te kopen. In China zitten al deze merken eigenlijk op hetzelfde niveau qua bekendheid.

Spyker is sinds 2004 actief op de Chinese markt. Het concern wist tot nu toe 20-22 auto’s in het land af te zetten, aldus De Telegraaf .

Potentie
Dat China veel potentie biedt voor automobielproducenten blijkt wel uit het feit dat Volkswagen, één van de grootste autofabrikanten ter wereld, bekend maakte dat het de komende twee jaar 1,6 miljard euro extra zal investeren in China. Tot de Volkswagen Groep behoren onder meer sportwagenfabrikanten Porsche en Lamborghini, wat directe concurrenten zijn van Spyker.

Volkswagen zal tot 2012 in totaal 6 miljard euro investeren in zijn Chinese activiteiten. Het concern zal onder meer investeren in de bouw van twee nieuwe productielocaties en de ontwikkeling van elektrische auto’s.

China is inmiddels uitgegroeid tot de grootste automarkt ter wereld, waar Volkswagen het afgelopen kwartaal zijn verkoop met maar liefs 61% zag toenemen. Dit zal Victor Muller ongetwijfeld ook niet zijn ontgaan en daardoor is het logisch dat Spyker zich ook gaat richten tot deze markt.

Overname?
Met de overeenkomst is een overname van Spyker of Saab-Spyker een stap dichterbij. Nadat Muller begin dit jaar het grote Saab wist over te nemen van General Motors , werd niet veel later bekend dat de topman wellicht zijn focus zal verleggen naar het Zweedse merk indien Spyker niet binnen een aantal jaren winstgevend weet te worden. Enige tijd later werd bekend dat het concern zijn beursnotering wil beëindigen in Amsterdam om deze te verplaatsen naar Londen.

Nog niet zo lang geleden viel het Zweedse Volvo in handen van het Chinese Geely. Ten tijde van overnamegesprekken van Saab, dat toen nog in handen was van General Motors , werden er ook enkele Chinese automobielproducenten genoemd. Het is dan ook niet onlogisch dat in de komende jaren een overname van Spyker alleen dan wel het gehele concern Saab-Spyker zal plaatsvinden, vooral wanneer één of beide onderdelen niet rendabel weet te worden.