Air France-KLM - Air France-KLM kondigde vandaag aan dat het nauwer gaat samenwerken met Air Berlin PLC , dat de luchtvaartmaatschappijen op initiatief van Etihad Airways een partnerschap sloten. Air Berlin PLC maakte vorige week nog bekend dat het in het afgelopen kwartaal zijn verlies heeft verkleind, maar zal nog verdere bezuinigingen moeten doorvoeren wil het weer in de zwarte cijfers raken.
Air France-KLM - Air France-KLM en Air Berlin PLC zijn aan het kijken hoe zij samen meer succes kunnen hebben, bijvoorbeeld door gezamenlijk vluchten uit te voeren. Op deze manier willen zij de kosten verlagen en hun Europese vluchten winstgevend maken.
Een verrassing mag de nauwere samenwerking niet genoemd worden, aangezien Etihad Airways met beide bedrijven partnerschappen heeft en de gesprekken op gang heeft gebracht. Zo heeft Etihad Airways in Air Berlin PLC een belang van 29% en werd eind juli bekend dat Air France-KLM - Air France-KLM samen met Etihad Airways aan het bekijken is of de banden verder kunnen worden aangehaald. Een joint-venture behoort daarbij tot de mogelijkheden. Momenteel voert Etihad Airways gedeelde vluchten uit met Air France-KLM - Air France-KLM .
Air Berlin PLC maakte vorige week nog bekend dat het over het tweede kwartaal een nettoverlies heeft geboekt van 38 miljoen euro, waar er een jaar eerder nog een verlies werd genoteerd van bijna 100 miljoen euro.
Het verlies werd onder meer teruggebracht door de capaciteit met 8% te verlagen en het aantal bestemmingen terug te brengen met 80 tot 520. Mede daardoor nam op jaarbasis wel de omzet af met circa 2% tot 1,11 miljard euro.
Verder heeft Air Berlin PLC te kampen met forse concurrentie in Duitsland en de zwakke economische omstandigheden in Europa. Het bedrijf verwacht echter dat in het derde en vierde kwartaal de winst zal verbeteren, doordat de kosten verder worden teruggedrongen. Eind juli was er mede daardoor een nettoschuld van 706,5 miljoen euro, een daling van 8% ten opzichte van eind 2012. Verontrustend is wel dat de balans van het bedrijf is verslechterd. Voorlopig ziet Air Berlin PLC echter geen noodzaak om het kapitaal te verhogen.
De afgelopen jaren heeft Air Berlin PLC alleen maar verliezen kunnen noteren, wat vooral het gevolg was van een agressieve groeistrategie. De laatste keer dat de Duitse luchtvaartmaatschappij een winst noteerde was in 2007, wat destijds nog wel te danken was aan de verkoop van een programma aan Etihad Airways. Als dat niet was meegenomen zou het bedrijf toen ook een verlies hebben gerapporteerd.
Naar aanleiding van het verlies over het tweede kwartaal is de koers van Air Berlin PLC flink gedaald, wat er echter wel voor heeft gezorgd dat het verwacht rendement is toegenomen. Met een gemiddeld koersdoel van 2,04 euro zien analisten een opwaarts potentieel van ruim 5%.
De consensus voor het aandeel is echter licht negatief. Er staan 4 verkoopadviezen uit, tegenover 3 houd- en 2 koopadviezen. Analisten verwachten dus niet dat het voorlopig beter zal gaan met Air Berlin PLC .