AllianzGI wil ‘ambitieuzere doelen’ PepsiCo en Home Depot voor behoud biodiversiteit

Allianz Global Investors (AllianzGI), één van 's werelds grootste actieve vermogensbeheerders, wil op de komende jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen van voedselfabrikant PepsiCo en bouwmarktenketen Home Depot stemmen voor een tweetal besluiten rond biodiversiteit. Beide aandeelhoudersbesluiten vragen om een beoordeling van de afhankelijkheid en impact van biodiversiteit. AllianzGI hoopt op ambitieuzere doelen om het verlies aan biodiversiteit op een zinvolle manier aan te pakken.

Matt christensen
Matt Christensen
Hoewel ze deel uitmaken van verschillende sectoren, hebben beide bedrijven redenen om biodiversiteit te behandelen als een kwestie die relevant is voor hun kernactiviteiten. Of het nu gaat om landbouw en verpakkingen in het geval van PepsiCo of de inkoop van materialen, voornamelijk hout, en tuinieren voor Home Depot. Gezien hun grote afhankelijkheid van en impact op biodiversiteit, lopen ze volgens AllianzGI niet alleen grote risico's op biodiversiteitsverlies, maar zouden ze ook kansen kunnen grijpen door biodiversiteitsbeheer.

AllianzGI wil allereerst op de AvA van PepsiCo voor Besluit 9 Report on Risks Related to Biodiversity and Nature Loss stemmen. De aandeelhouders van PepsiCo verzoeken het Amerikaanse bedrijf hiermee een materiële beoordeling van de afhankelijkheid van biodiversiteit en de gevolgen daarvan uit te voeren. Ook moet het een bijbehorend openbaar verslag uitbrengen om vast te stellen in hoeverre de toeleveringsketen en activiteiten van het bedrijf kwetsbaar zijn voor risico's die samenhangen met biodiversiteitsverlies.

Verder verzoeken aandeelhouders, inclusief AllianzGI, Home Depot met Besluit 8 Biodiversity Impact and Dependence Assessment een beoordeling uit te voeren en openbaar te maken wat de gevolgen zijn van de bedrijfsactiviteiten voor biodiversiteit, inclusief de volledige waardeketen en het gebruik van verkochte producten. Het bedrijf moet een strategie voorleggen om negatieve gevolgen voor biodiversiteit te voorkomen.

Meer vooruitgang

"Biodiversiteit is sinds 2022 één van onze belangrijkste thema's. Zowel PepsiCo als Home Depot erkennen dat het verlies aan biodiversiteit een relevant onderwerp is voor hun bedrijfsactiviteiten en rapporteren over inspanningen die worden genomen. Met deze stemmen willen we echter aangeven dat we verwachten dat er meer vooruitgang wordt geboekt met de beoordeling van de biodiversiteitseffecten en in welke mate bedrijven ervan afhankelijk zijn. Het is een belangrijke volgende stap in de voortgang van hun strategie en zal hopelijk ambitieuzere doelen bevatten om het verlies aan biodiversiteit op een zinvolle manier aan te pakken en positieve verandering te stimuleren”, zegt Matt Christensen, Global Head of Sustainable and Impact Investing bij AllianzGI.

De aandeelhoudersvergadering van PepsiCo vindt op 1 mei plaats en die van Home Depot op 16 mei.