Het zijn nog steeds hele onzekere tijden voor de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Nancy Pelosi, lid van het Huis van Afgevaardigden in de VS, stelde dat er geen steunpakket voor de luchtvaart klaar ligt. Pelosi stelde dat de steun voor deze maatschappijen deel uit zou moeten maken van een groter stimuleringsprogramma. ”“They just want money for the president to spend money on who knows what?” zo stelde Pelosi bij een persverklaring bij het Capitol.
Eerder pleitte Pelosi voor een groot steunpakket van 436 miljard dollar voor staten die financieel onder water staan. Tevens pleitte ze voor een wekelijkse werkloosheidsuitkering van 600 dollar per week.
Het Witte Huis stelde een pakket van 250 miljard dollar voor en een werkloosheidsuitkering van 400 dollar per week. Volgende week donderdag gaat Pelosi hier verder voor in overleg.
Gisteren meldde Donald Trump dat er voortgang wordt gemaakt met het nieuwe stimuleringsplan dat ook voor de luchtvaarders zou zijn. Eerder deze week brak hij de besprekingen met Democraten nog af. Onder het eerdere pakket (CARES Act) werd al 25 miljard dollar als steun aan de luchtvaarders afgegeven met de voorwaarde om geen mensen te ontslaan. Begin deze maand maakten de grote spelers zoals American Airlines en United Airlines echter bekend om wel personeel te gaan ontslaan. American Airlines zou 19.000 man willen ontslaan en United Airlines 13.000 man. De bedrijven gaven echter aan de ontslagen te kunnen intrekken als ze toch nieuwe overheidssteun zouden kunnen ontvangen.
De omzet van Southwest Airlines over dit jaar komt uit op 9,45 miljard dollar. Zo blijkt uit gemiddelde analistenverwachting. Dit is aanzienlijk minder dan de omzet over 2019 toen het concern 22,43 miljard dollar verdiende.
Onderaan de streep rekenen de meeste analisten op een nettoverlies van 3,74 miljard dollar. Op basis van de meest actuele analistenconsensus een houdt het bedrijf een verlies per aandeel van 6,59 dollar over. De koerswinstverhouding komt zodoende op -5,92 te liggen.
Ondanks het verwachte verlies zal het bedrijf waarschijnlijk wel een dividend uitkeren. Per aandeel verwachten de analisten een dividend van 0,32 cent. Het dividendrendement van Southwest Airlines ligt hiermee op 0,82 procent. Het gemiddelde dividend van de luchtvaartbedrijven ligt op een schamele 0,38 procent.
Op basis van het huidige aantal uitstaande aandelen bedraagt Southwest Airlines's beurswaarde 21,55 miljard dollar. Het aandeel Southwest Airlines was de afgelopen 12 maanden vrij bewegelijk. Sinds oktober vorig jaar staat het aandeel Southwest Airlines 27 procent lager. Het aandeel koerste het laatste jaar tussen de 22 en de 59 dollar.
Klikt u hier voor dividend aandeel Southwest Airlines. Het aandeel sloot maandag op 38,99 dollar.
Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
nieuws@analist.nl
Copyright analist.nl B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.