Netflix introduceert games en TikTok-achtige filmpjes

De Amerikaanse streamingdienst Netflix draait een paar goede weken op de beurs met hun lancering van de Zuid-Koreaanse serie Squid Game. Maar het platform voor films en series zit niet stil en wil een hoop nieuwe dingen lanceren naast series en films, zoals bijvoorbeeld kortdurende TikTok-achtige filmpjes en zelfs games.

Netflix gaat voor videogames

Netflix wil het al langer, maar nu is de kogel dan eindelijk door de kerk: de streamingdienst lanceert videogames. Het gaat om vijf videogames die via een aparte app op Android zijn te downloaden. Later zullen ook games voor iOS volgen belooft Netflix. De games hebben een verband met de series die Netflix streamt zoals Stranger Things: 1984, Stranger Things 3: The Game, Shooting Hoops, Card Blast en Teeter Up. Het gaat allemaal om games die niet zijn bedoeld voor kinderen. De games zullen dan ook niet op het familiemenu worden aangeboden. In 2019 liet topman Reed Hastings als eens doorschemeren dat hij zich graag op games wil richten. Hij denkt dat Netflix meer concurrentie heeft van de gaming wereld dan andere streamingdiensten. Netflix lanceerde overigens al eerder een serie die is gebaseerd op een game, namelijk The Witcher. Deze fantasy-reeks, die is gebaseerd op een boek, was lange tijd een zeer succesvolle game.

Korte filmpjes

In de Verenigde Staten en Zuid-Amerika is Netflix een tijdje terug ook begonnen met het plaatsen van ultra korte clipjes die juist wel bedoeld zijn voor kinderen. Net als de Chinese app TikTok zendt Netflix korte clipjes uit van de kinder- en jeugdseries die het aanbiedt om kinderen enthousiast te maken voor hun series. Volgens Netflix-kenner Nolan Griffioen van de website Late Night Streaming, is het niet verwonderlijk dat Netflix zich richt op jongeren via korte filmpjes, omdat deze doelgroep nu vooral actief is op Instagram, Youtube en TikTok voor hun beeldmateriaal, met de korte clipjes hoopt Netflix ook deze groep beter te kunnen bedienen dan alle millennials die series bingewatchen.

Netflix draaide juist slecht in 2020

De nieuwe ontwikkelen en het succes van Squid Game zijn goed nieuws voor Netflix, dat ondanks het vele thuiszitten van kijkers in 2020 niet echt lekker draaide. De streamingdienst kon niet voldoen aan de hoge verwachtingen van beleggers in het vorigen jaar. In het laatste kwartaal van 2020 bereikte Netflix een winst van 600 miljoen dollar (493 miljoen euro) wat veel lager was dan het kwartaal daarvoor. De laatste kwartalen gaan de winsten echter weer omhoog en draait Netflix juist beter dan verwacht. Tussen juli tot september steeg de nettowinst met 80 procent vergeleken met een jaar terug tot een bedrag van zo’n 1,45 miljard dollar (1,25 miljard euro) en kreeg Netflix er miljoenen nieuwe leden bij.