De aandelenkoers van het aandeel Walt Disney daalde vrijdag met ongeveer 2,5% nadat het bedrijf haar resultaten over het tweede kwartaal had gepubliceerd, waarmee het de grootste verliezer was in zowel de Dow Jones- als de S&P 500 Index. De omzet werd verwacht rond de $15,86 miljard te bedragen, maar de cijfers bleven achter. Waar het bedrijf een winst van $901 miljoen op een omzet van $15,61 miljard rapporteerde: 13% lager dan de $18 miljard gerapporteerde winst ongeveer 12 maanden geleden. De opbrengst per aandeel was beter dan verwacht, die 79 cent ruim boven de verwachte 26 cent per aandeel uitkwam.
Disney's vrij nieuwe streamingdienst, Disney +, kreeg een duwtje in de rug door de pandemie overschreed de grens van 100 miljoen abonnees in maart van dit jaar. Verwacht werd dat het bedrijf meer dan 109 miljoen abonnees zou rapporteren voor de dienst, het kwam tekort en rapporteerde iets meer dan 103,5 miljoen abonnees. Het totale aantal abonnees van Disney, inclusief hun overnames van Hulu, Hotstar en ESPN +, zou naar verwachting ruim boven de 161 miljoen uitkomen, maar het bedrijf rapporteerde minder dan 159 miljoen. De inkomsten van het streamingsegment bedroegen $ 4 miljard, wat nipt lager was dan de verwachte $4,05 miljard.
CEO, Bob Chapek, merkte op dat als de effecten van pandemie afnemen en de volledige productie wordt hervat, het bedrijf een meer genormaliseerde cyclus weer krijgt. De verhoogde output zal helpen om extra groei te stimuleren in het hele portfolio van streamingdiensten die eigendom zijn van Disney. Het bedrijf blijft optimistisch en beweert nog steeds dat het zijn doelstelling van 230 - 260 miljoen abonnees tegen het einde van het fiscale jaar 2024 zal bereiken.
Disney's themaparken waren een positieve verrassing, in een kwartaal ontsierd door het begin van de pandemie, waar de meeste themaparken een beperkte opkomst kenden. De verwachte omzet zou ongeveer $ 1,24 miljard bedragen terwijl het gerapporteerde aantal was $ 3,17 miljard, meer dan het dubbele dus van de schattingen. Aangezien de themaparken nu weer bezoekers verwelkomen, blijven de boekingen voor parkreserveringen sterk en die cijfers lijken te stijgen.
De winsten van Disney lagen dit kwartaal bijna op het pre-pandemische niveau, maar het aandeel was nog steeds volatiel. Hoewel het themaparkensegment meer dan verdubbeld is ten opzichte van wat er van hen werd verwacht, is te zien dat het bedrijf in hoge mate afhankelijk is van het direct-to-consumer-deel van het bedrijf.