Rivian, de Amerikaanse fabrikant van elektrische voertuigen, is een fenomeen geworden dat we nog nooit eerder hebben gezien. Het kreeg binnen een paar dagen een marktwaarde van $153 miljard, met nul geboekte inkomsten.
Het bedrijf, dat op 10 november naar de beurs in New York ging, heeft voorbestellingen voor ongeveer $9,4 miljard aan inkomsten. Maar zelfs met optimistische veronderstellingen kan de geschatte cashflow uit deze bestellingen de huidige waardering in de verste verte niet rechtvaardigen. Te hoge verwachtingen zijn altijd gevaarlijk voor beleggers. Rivian heeft de speculatie in aandelen in elektrische voertuigen naar een nieuw niveau getild.
De elf grootste EV-producenten ter wereld zijn nu meer waard zijn dan de elf grootste producenten van auto’s met verbrandingsmotoren. Rivian bereikte eerder deze week een marktwaarde van $153,3 miljard, meer dan het dubbele van de IPO-waardering in slechts een paar handelssessies. Maar het opmerkelijke feit is dat de EV-maker nog nooit enige omzet heeft geboekt. Dit overtreft alles wat we ooit eerder hebben gezien.
Laten we eens kijken naar enkele feiten. Rivian wordt gesteund door Amazon , dat een order heeft geplaatst voor 100.000 EDV (de elektrische bestelwagen van Rivian) met een exclusiviteitscontract voor de komende 4 tot 6 jaar. Vanaf de eerste levering is er een optie voor eerste weigering. Dit is een belangrijk uitvoeringsrisico en kan Rivian beletten hun inkomsten te diversifiëren.
Daarnaast heeft het bedrijf ongeveer 55.000 voorbestellingen voor hun R1T en R1S, vrachtwagens en SUV. Als we uitgaan van een gemiddelde verkoopprijs van $50.000 voor de bestelwagens, wat dicht bij de normale prijs voor een Ford bestelwagen ligt, en gemiddeld $80.000 voor hun passagiersvoertuigen, dan hebben ze bestellingen in totaal ter waarde van $9,4 miljard.
Een berekening leert dat hun cashflow door deze inkomsten zal uitkomen op $10 miljard, een groot verschil met de marktwaarde van $153 miljard.
De verwachtingen zijn zo hoog dat er een grote kans is dat Rivian beleggers zal teleurstellen. Diezelfde beleggers gaven overigens ook blijk van realiteitszin, want zij zetten het aandeel afgelopen woensdag 15,1% lager.
Bijdrage door Peter Garnry, hoofd Aandelenstrategie bij Saxo Bank