Volkswagen kiest voor drie continentenstrategie

Geschreven door eToro's marktanalist Jean-Paul van Oudheusden

- Sterk gedaalde winst dwingt autofabrikant tot harde ingreep in de winstuitkering
- Nieuwe strategie per continent is veelbelovend met partners als Xpeng en Rivian
- Duitse overheidssteun is noodzakelijk om geopolitieke storm goed door te komen

Volkswagen wolfsburg

Volkswagen , Wolfsburg Duitsland

Als er één bedrijf is waar politieke risico’s dagelijks een grote rol spelen, dan is het Volkswagen wel. Onder CEO Oliver Blume zijn echter al in 2024 ingrijpende strategische keuzes gemaakt, waardoor het bedrijf zich in het oog van de storm waant. Uit het jaarverslag over 2024, dat vanmorgen werd gepubliceerd, blijkt enerzijds de pijn die men heeft moeten nemen, maar anderzijds ook het vertrouwen in de nieuwe strategie, die ervan uitgaat dat de de-globalisering in hoog tempo zal plaatsvinden.

De winst verdampt als sneeuw voor de zon

De omzet van Volkswagen Group over 2024 kwam met €325 miljard een fractie hoger uit dan de €322 miljard van 2023. De netto kasstroom van de autodivisie daalde van €10,7 miljard in 2023 naar €5 miljard in 2024. Voor 2025 wordt een verdere daling verwacht naar een bedrag tussen de €2 en 5 miljard. Daar zit de pijn van afschrijvingen op onrendabele investeringen uit het verleden en kosten voor een herstructurering om overcapaciteit te voorkomen. Als gevolg van deze resultaten heeft het bestuur besloten het dividend met 30% te verlagen van €9,06 naar €6,30 per aandeel. Dat nieuws komt niet onverwacht, en uit de positieve koersontwikkeling van vandaag blijkt dat ook beleggers deze keuze accepteren.

Ingrijpende strategische keuzes lijken de juiste

Door toenemende industriepolitiek wereldwijd, de dreiging van boetes voor het niet voldoen aan kortetermijnklimaatdoelen en achterblijvende technologische ontwikkelingen in Europa heeft Blume het roer radicaal om moeten gooien. Zijn belangrijkste speerpunt daarbij is om voor ieder continent een apart strijdplan te maken, waarbij wordt samengewerkt met lokale partijen. In China heeft men een belang van 5% in Xpeng, maker van elektrische auto’s en ijzersterk in technologie. Het aandeel Xpeng steeg dit jaar op de beurs van Hong Kong al met 100%. In de VS richtte Volkswagen Group een joint venture op met Rivian, dat net als Xpeng elektrische auto’s bouwt en sterk is in technologie. De taak van de Duitse softwaredivisie Cariad is teruggebracht tot uitsluitend een coördinerende rol. In Noord-Amerika heeft Volkswagen de productie op een dusdanige manier ingericht, dat de 25% importheffing wordt ontweken. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot BMW .

Volkswagen afhankelijk van de juiste politieke steun

De uitdagingen voor Volkswagen zijn nog legio. Door overcapaciteit is er in de wereldwijde automobielsector sprake van moordende concurrentie. De keuze van Blume voor een model met verticale integratie, naar het voorbeeld van BYD en Tesla, lijkt de goede, maar de achterstand is aanzienlijk. Op het gebied van batterijen is het faillissement van het Zweedse Northvolt, waarin Volkswagen had geïnvesteerd, een flinke tegenvaller. Daardoor valt het terug op de eigen batterijproductie in Salzgitter . In 2024 verkocht Volkswagen in totaal 9 miljoen auto’s, waarvan 1 miljoen elektrische of hybride modellen. De Duitse afkeer van het openbare optreden van Tesla-baas Elon Musk tijdens de nationale verkiezingen kan Volkswagen in het elektrische segment in de kaart spelen. De juiste strategie lijkt te zijn ingezet, maar Volkswagen zal de steun van de nog te vormen nieuwe Duitse regering hard nodig hebben om de politieke stormen in 2025 zonder al te grote schade door te komen.