Volkswagen AG staat voor verschillende strategische en operationele verschuivingen nu het zich aanpast aan de veranderende automarkt. Onlangs kondigde het bedrijf aanzienlijke ontslagen aan in zijn fabriek in Zwickau in Duitsland, een belangrijke faciliteit voor de productie van elektrische voertuigen (EV), vanwege een lager dan verwachte vraag naar EV's. Ondanks inspanningen om een leidende rol te spelen in de EV-sector, hebben uitdagingen zoals hoge productiekosten en sterke concurrentie, met name in China, Volkswagen ertoe aangezet zijn activiteiten aan te passen en zijn prijsstrategieën in belangrijke markten te herzien. Deze stappen maken deel uit van een bredere strategie om wereldwijd concurrerend te blijven.
Volkswagen staat voor een gemengd vooruitzicht voor de rest van 2024 vanwege uitdagingen in verschillende bedrijfseenheden, waaronder Volkswagen Personenauto's, Bedrijfsvoertuigen en het segment Technologiecomponenten. Onlangs heeft het bedrijf zijn verkoop- en winstprognoses herzien en mikt nu op ongeveer 9 miljoen voertuigleveringen en € 320 miljard aan inkomsten. Deze update duidt op een lichte daling ten opzichte van eerdere prognoses, aangezien Volkswagen worstelt met een teleurstellende vraag in specifieke regio's en een toegenomen concurrentie, met name van de markt voor elektrische voertuigen.
In het licht van deze uitdagingen voert Volkswagen strategische aanpassingen door om het momentum in zijn EV-transformatie te behouden. Het bedrijf heeft nieuwe modellen geïntroduceerd, zoals de elektrische Audi Q6, waarvan verwacht wordt dat deze de verkoop in het vierde kwartaal zal stimuleren. Daarnaast blijft Volkswagen zich richten op efficiëntieverbeteringen en mogelijke kostenbesparingen om de winstgevendheid te behouden te midden van een strengere regelgeving in Europa en een tragere marktgroei in het algemeen.
Financiële analisten blijven voorzichtig optimistisch, waarbij sommigen suggereren dat het aandeel een "koopje" blijft vanwege de veerkracht van het bedrijf, met name de sterke cashflow en robuuste modellenreeks. Onzekerheden met betrekking tot de wereldwijde vraag en veranderende consumentenvoorkeuren voor EV's zijn echter punten van zorg, aangezien Volkswagen ernaar streeft zijn langetermijnpositie in het concurrerende autolandschap veilig te stellen.
Beleggers in het aandeel Volkswagen kunnen(op basis van de taxaties) rekenen op een aanzienlijke dividenduitkering. Kijkende naar de inschattingen door analisten heeft het aandeel Volkswagen nu één van de hoogste dividendrendementen van de Duitse beurs. Over dit jaar ligt de taxatie van de dividendvergoeding op 7.11 euro. Volkswagen 's dividendrendement bedraagt dus 7.4 procent. Gemiddeld levert een aandeel in de automobielproducenten levert een relatief aantrekkelijk dividendrendement van circa 4.58 procent op.
De belegger die sinds 2008 zijn aandelen aanhield staat nu op een winst van 1 procent. De belegger die ieder jaar vanaf 2008 zijn dividenden herbelegd zou hebben heeft nu een royaal extra rendement van 98 procent. De invloed van de ontvangen dividenden op het totale rendement is dus op de lange termijn significant te noemen.
Om ingehouden dividendbelasting op uw buitenlandse aandelen terug te vragen moet u vaak een heel uitgebreid en kostbaar traject door. Het is vaak de moeite waard niet om ingehouden dividendbelasting terug te vragen want voorheen wogen de kosten hiervan amper op tegen de baten ervan. Ieder land heeft zijn eigen belastingregime. Doorgaans kunnen we zeggen dat de ingehouden percentage dividendbelasting tussen de 20 en de 40 procent bedraagt. Via onze dienst kunt u echter op een variabele kostenbasis een groot deel van de ingehouden dividendbelasting terugvragen. Normaliter kunt u via onze dienst de impact van de ingehouden dividendbelasting tot circa 15 procent verlagen.
Over 2024 komt de omzet van het bedrijf uit Wolfsburg volgens de analisten uit op 318.4 miljard euro. Dit is licht minder dan de totale baten over 2023 toen het concern 322.28 miljard euro verdiende.
Volkswagen fabriek Wolfsburg treinen © Volkswagen |
De meeste analisten rekenen voor 2024 op een nettowinst van 12.19 miljard euro. Over dit jaar wordt door het gros van de analisten, zoals gepolst door persbureau Thomson Reuters, een winst per aandeel van 25.96 euro verwacht. De koers-winst-verhouding ligt hiermee op 3.7.
De marktkapitalisatie bedraagt op basis van het aantal uitstaande aandelen keer de beurskoers circa 28.34 miljard euro.
Het aandeel koerstte maandag op een slotstand van 96.05 euro.
Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
nieuws@analist.nl
Copyright analist.nl B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.