De laatste tijd worden de aandelen van de watertransportsector behoorlijk verkocht. Over de afgelopen 3 maanden staat de sector ruim 8 procent in de min. Beleggers die het gemiddelde aandeel uit de sector in 2000 aanschaften staan nu op een forse winst van ruim 526 procent. Sinds 2012 koerst de sector circa 339 procent hoger. Gemiddeld levert de sector een mager dividendrendement op van 0,5 procent.
De Europese watertransportbedrijven zijn qua hun koers/winst-verhouding goedkoper dan de Amerikaanse. Beleggers betalen nu relatief meer voor de Amerikaanse watertransportbedrijven. De markt rekent dus op meer groei van deze aandelen. De totale sector wordt nu op een toch wel relatief lage CAPE-ratio van 12 verhandeld. Bij de aandelen met de hogere CAPE-ratio's zien we o.a. Globus Maritime Limited, Exmar en Seaspan Corp. Aandelen met de lagere CAPE-ratio's zijn Seadrill Partners Llc, Textainer Group Holdings en A.P. Moller.
De Europese watertransportsector kost bijna -15 maal hun CAPE-ratio en de Amerikaanse kost 36. Zowel de Amerikaanse als de Europese sector staat over de afgelopen 12 maanden hoger.
De Europese aandelen in deze sector staan bijna 1 procent in de plus en de Amerikanen staan ruim 10 procent in de plus.
De Europese watertransportsector levert nu minder dividend op dan de Amerikaanse. Die in Europa koersen op 0 procent en die in de VS op 0,5 procent.
Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
nieuws@analist.nl
Copyright analist.nl B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.